|
Szégyenfolt
Nagy írók nagy írókat kívánnak - gondolhatták a ©vejk előszavának szabad átköltésében a Szégyenfolt producerei, amikor Philip Roth bestsellerének megrendezését Robert Benton Oscar-díjas forgatókönyvíróra (Kramer kontra Kramer, Senki bolondja) bízták.
Az korábban sem volt titok, hogy a többek között a Bonnie és Clyde és a Superman forgatókönyvét jegyző Benton vonzódik a nem hétköznapi, különleges átváltozó-emberekhez, az azonban sokakat meglepett, hogy a Szégyenfolt főszerepében Anthony Hopkins egy magát zsidónak kiadó afro-amerikait alakít. Történetünk hőse, Coleman Silk tekintélyes klasszika-filológia professzor egy neves amerikai egyetemen, ám a Clinton-Lewinsky ügy kapcsán elterjedt, bigott politikai korrektség és egy szerencsétlen rasszista elszólása következtében hirtelen munka nélkül találja magát. Mivel a baj nem jár egyedül, az elbocsátás hírét Coleman felesége szívrohammal fogadja, így aztán elárvult hősünk egy magányos író (Gary Sinise) és egy zaklatott életű takarítónő (Nicole Kidman) társaságával vigasztalja magát. Roth könyve csupa „nagy” kérdést boncolgat, származásunk vállalásától kezdve a vietnámi háború poszt-traumatikus tünetein keresztül egészen a politikai korrektség visszásságáig - ennyi okosságot azonban nehéz egyetlen filmbe beletuszkolni. Bentonnak egyedül kivételes színészeinek és a néhai Jean-Yves Escoffier operatőr érzékeny képeinek köszönhetően sikerül a művelet. *** | |